Show Email
Projev Radima Fialy k novému Brannému zákonu. Podle nového branného zákona, když se pár lidí ve vládě domluví, budou se muset branci dostavit za tři dny do armády. Bude vytvořena dobře placená pozice poradce pro národní bezpečnost.
Předmět: K čemu máme sněmovnu ?!!
Tohle nesmí projít. To už je opravdu vážné.
Z tohoto poslechu mi není vůbec dobře. Jsme rodiče a nechceme svoje děti posílat do války.
VLÁDA TLAČÍ NA ZMĚNU POVOLÁVACÍHO ROZKAZU. DOBŘE POSLOUCHEJTE, AŤ VÍTE, CO VÁS ČEKÁ.
Přepis videa:
Kolegové, děkuji, bážena předsedající, děkuji za slovo.
Máme tady poměrně závažnou právní normu,
která, podle mého názoru, potřebuje širší diskuzy.
Nejak to tady paní ministerině Černochová nastínila během několika věd,
to si myslím, že asi tak jednoduché určitě nebude.
Vládní návrh je zákona, kterým se mění čtyři zákony v oblasti obrany
jsou zásadní změnou obrané legislativy České republice.
Tento návrh zákona jasně mění obranou legislativu
pro účeli zapojení občanů České republiky do válečného konfliktu.
To je vidět z většiny měněných ustanovení i zdůvodové správy.
Například ve změně zákona lomeno zbírky o ozbrojených silách
se rozšiřuje ustanovení o nasazení mimo území České republiky.
Za bezpečení dopravy pro jiné státy je zde zařezena úprava dopravy
mimořádnými vojenskými vlaky a jejich přednost dopravy po železnici
anebo se zde hovoří o bezpilotních prostředcích dronech,
a to bez omezení váhy do 20 kg.
Podobně je to ohledně dopravy vojenskými letadli.
Jako nejzásadnější změnu v zákoně vidím zavedení nového institutu
do braného zákona, tzv. předurčení pro doplnění ozbrojených sil. K tomu je třeba jen věk nad 18 let zdravotní způsobilost, podpis a potřeba ozbrojených sil. Zásadně mi tam chybí, že se v tomto případě nehovoří o obraně České republiky nebo jejich občanů. Je zde velké riziko, že právě tento institut, ale nejen on, by mohl sloužit vyslání českých občanů do zahraničí, například na bojiště v Ukrajě. Velké potencionální riziko pro české občany představuje také zkrácení lhuty od doručení povolávacího rozkazu k nástupu na cvičení nebo operační nasazení až na tři dny. Dosud to bylo dnů. Se změními dosavadních zákonů by vláda a Ministerstvo obrany mohli aktivovat jen naši profesionální armádu, případně aktivní zálohy. Je tady přesně vidět ten rozdíl, protože s tímhle návrhem zákona by ale v okamžiku přijetí dostala vláda k dispozici životy jakýchkoliv našich občanů v rozmezí od do let dle vlastního výběru, protože tento návrh zákona odstraňuje mnohé praktické překážky tomuto postupu. Čímžpadem tedy všechno přijetím tohoto zákona necháváme na vládě, necháváme na několika lidech, ne na poslanecké sněmovně, ne na parlamentu České republiky, na několika lidech. Co mě v tomto návrhu zákona dále zneplokuje návrh, aby stát mohl využívat různých informací o občanech, od ministerstvech a jim podřízených orgánů z různých databázy jimi vedených. Tedy odvodní řízení by se tím značně usnadnilo, probíhalo by vlastně částečně předem. V současnosti je hlavní praktický problém právě ohledně zběru osobních informací o potencionálních odvedencích a také ohledně lékařských prohlídek. Ale lze si představit, že kdyby ministerstvo přestalo bazírovat na jejich kvalitním provedení a udělalo z tohoto kritéria méně důležitá, občané by pak měli jen velmi málo možnosti, jak se vyhnout od vedení. To skrácení mezi obdržením povolávacího rozkazu a nástupem na operační nasazení až na tři dny jasně ukazuje, že si s tím ministerstvo obrany v určitých případech těžkou hlavu dělat nebude. Jak si má daná osoba stihnout vyřídit své osobní záležitosti jen za tři dny a mezi tím stihnout třeba i zdravotní prohlídku? Chci věřit, že Česká republika zůstává právním státem a až tak daleko by to nedošlo. Proč ale zbytečně připravovat takovou legislativu, která by taková praktická rizika pro občany České republiky mít mohla? Celý tento návrh zákona vyvolává uřady občanů velké zděšení, že se opouští koncept profesionální armády a oživuje se braná povinnost českých občanů od 18 do 60 let. To veřejnost často ani neví, že tato braná povinnost stále trvá. Je vidět, že se nás vláda zrychleně snaží připravit na spuštění krizového stavu, ohorožení státu a válečný stav, a to i bez jeho projednání sněmovnou třeba na základě mimořádného opatření vlády. To je prosím velmi důležité. Bez projednání sněmovnou, na základě rozhodnutí několika lidí ve vládě. Nad rámec klasické obrané legislativy do novely kompetenčního zákona , je do tohoto návrhu zákona přidána pozice poradce pro národní bezpečnost, tedy funkce, která se zřizuje v úřadu vlády. Tento poradce má být současně i tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Toto vidím jako největší problém, a tato funkce bude velmi silným nástrojem premiéra potažmo vlády. Tato funkce má být navíc finančně ohodnocena stejně, jako je plat vedoucího úřadu vlády. Přitom dříve nevídanou funkci poradce premiéra pro národní bezpečnost už zastává Tomáš Pojar z ODS, což schválila tato vláda . prosince . Jaké kompetence bude tato pozice mít za míroveho stavu a pro případ stavu ohrožení státu a válečného stavu? Kolik zaměstanců mu je podřízeno nebo se plánuje, aby mu bylo podřízeno? Tohle by pan premiér měl jasně vysvětlit, jak je to myšleno. A nabízí se ještě úvahy, zda by takový poradce pro národní bezpečnost neměl raději být zvolensně movno nebo celým parlamentem. Navíc, jaké jsou kvalifikační požadavky na tuto funkci? Má vůbec bezpečnostní prověrku nejvyššího bezpečnostního úřadu na nejvyšší stupeň? Jak dlouhý bude jeho mandát například dvakrát pět let nebo napořád nebo jak říkáme mi na furt? Závěrem mi dovolte zdůraznit, že takto obsáhlou a nevýdanou změnu brane legislativy není možné schválit bez předchozí odborné diskoze a navíc ji urychleně navrhovat ke schválení iž v prvním čtení v režimu paragrafu odstavce . ř. Proto poslanecký klub hnutí SPD k tomuto náverhu zákona vznáší námitku ve smyslu paragrafu odstavce . ř. poslanecké sněmovny, tedy proti tomu, aby poslanecká sněmovna vyslovila souhlas tímto náverhem zákona už v prvním čtení. Nevím, jestli se k nám připojí ještě další poslanecký klub, tak aby mohlo být na uvedený sněmovní tisk 368 dáno společné veto, ale doufám, že ano. Děkuji vám za pozornost.
| 23985 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu | 2023-04-19 10:18:43 |
| 24097 | Ahoj Mirdo, je to podvrh nebo pravda?? Dej mi vědět. Ď | 2023-05-05 17:17:12 |
| 24167 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu..........to se dalo čekat ....... | 2023-05-25 08:47:23 |
| 24349 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu. Dobře poslouchejte, ať víte, co vás čeká. Těm , co je volili přeji z celého srdce, aby šli v prvních řadách. | 2023-06-01 20:31:00 |
Podobné e-maily
| 23193 | Komupak jste dali hlas v parlamentních volbách? | 2023-03-30 21:50:02 |
| 23265 | Už je to tady 2. díl | 2023-03-21 15:29:16 |
| 23266 | Branná povinnost | 2023-03-12 21:10:14 |
| 23304 | Už se to rozjíždí... .Uvědomte si, že se to nevztahuje jen na muže, ale i na ženy... Už je to tady... | 2023-03-18 14:27:00 |
| 23367 | Už je to tady | 2023-03-23 21:30:00 |
| 23410 | branná povinnost od školky | 2023-03-06 14:16:30 |
| 23484 | TAK proto ten STAV LEGISLATIVÍ NOUZE !!! | 2023-03-11 21:39:44 |
| 23985 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu | 2023-04-19 10:18:43 |
| 24097 | Ahoj Mirdo, je to podvrh nebo pravda?? Dej mi vědět. Ď | 2023-05-05 17:17:12 |
| 24167 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu..........to se dalo čekat ....... | 2023-05-25 08:47:23 |
| 24349 | Vláda tlačí na změnu povolávacího rozkazu. Dobře poslouchejte, ať víte, co vás čeká. Těm , co je volili přeji z celého srdce, aby šli v prvních řadách. | 2023-06-01 20:31:00 |
| 24683 | Už je to tady | 2023-06-30 15:34:07 |
| 24698 | pozor pozor pozor opravdu všem, udělejte si na toto čas, rozesílejte | 2023-04-30 16:18:52 |
| 26079 | Už je to tady - lhůta nástupu 3 dny od doručení................................. | 2023-10-09 18:32:05 |
| 28415 | Skvělá informace pro naše děti, vnuky i vnučky (60+ se to zatím netýká) | 2024-04-02 01:00:23 |
| 33881 | Okamžitá mobilizace ... TO UŽ NENÍ PRDEL !!!j | 2025-05-30 11:01:34 |
| 33772 | Čerstvá informace:3 dny od doručení rozkazu... | 2025-05-24 22:38:34 |