Show Email
Článek, týkající se údajného nákupu vysloužilé italské letadlové lodi Českou republikou, a to za 220 milionů eur. Plavidlo by mělo následně hlídkovat u nizozemského přístavu Eemshaven. Původně se jedná o aprílový žert webu Kverulant, který však byl (soudě dle předmětu) šířen jako reálná zpráva.
MÁME LETADLOVOU LOĎ !!! CO K TOMU DODAT ? TO JE SNAD HLOUPÝ VTIP. PATŘÍ DO BASY NA DOŽIVOTÍ !!!!!!!!!!!!!!!!
Máme letadlovou loď.......nikdo ji nechce? Češi ano ! Česko si koupilo letadlovou loď.
Praha, Řím 1. dubna 2024 - Ministerstvo obrany odkoupilo od italské vlády letadlovou loď Giuseppe Garibaldi. Loď ponese název Tomáš Garrigue Masaryk a má hlídkovat u nizozemského přístavu Eemshaven, kde se nachází terminál na zkapalněný zemní plyn, který zajišťuje i dodávky do ČR. Cena, kterou Česká republika za loď z roku 1983 zaplatí, obrana odmítla sdělit. Watchdogová organizace Kverulant.org proto na ministerstvo podala žalobu.
Giuseppe Garibaldi je lehká letadlová loď. Její stavba začala v roce 1981 a do služby byla zařazena 30. září 1985. O té doby až do roku 2009 byla vlajkovou lodí Italského námořnictva, poté ji na této pozici nahradila nová letadlová loď Cavour.
Provoz letadlových lodí je však velmi nákladný, proto se Italové chtěli staršího plavidla zbavit. První úvahy na toto téma se objevily již v roce 2020 a podle nich měl být Garibaldi vyřazen ze služby již v roce 2022. Dlouho ho nikdo nechtěl. Zájem projevila až naše ministryně obrany Jana Černochová (ODS). První rozhovory o nákupu mezi ní a jejím italským protějškem Guidem Crosettem proběhly na jednání ministrů obrany NATO, které se uskutečnilo 15. února tohoto roku v Bruselu. Poté došlo k uzavření dohody.
Česká republika zaplatila za letadlovou loď Giuseppe Garibaldi přibližně 220 milionů eur. Tento nákup zahrnuje nejen samotnou loď, ale také její modernizaci a přizpůsobení pro potřeby českého námořnictva. Česká republika si měla loď převzít v přístavu italského námořnictva Taranto na jihu Itálie v červnu tohoto roku. Pak bude loď slavnostně přejmenována na LČR (Loď České republiky) Tomáš Garrigue Masaryk.
Plavidlo bylo projektováno především pro protiponorkové operace. Jeho koncepce je klasická, s velitelským ostrovem na pravoboku. Přímá, průběžná letová paluba, která má rozměry 174 × 30 m, je v ose lodi. Na přídi se navíc nachází skokanský můstek s úhlem 6°, který usnadňuje start letounů. Do hangáru plavidla se vejde jedenáct těžkých vrtulníků či jeden vrtulník a deset letounů Harrier. Pohonný systém tvoří čtyři plynové turbíny, které roztáčejí dvojici pětilopatkových lodních šroubů. Nejvyšší rychlost je 29,5 uzlu. Dosah činí 7000 námořních mil při 20 uzlech.
Jana Černochová nákup letadlové lodi komentovala na svém profilu na síti X: „Co všechno děláme s Petrem Fialou, aby se rusák nedostal až k nám domů, dávno víte. Občas i zázraky a nemožné do 3 dnů... A máme toho plné kecky, jasně, že jo. ALE NESMÍME LITOVAT PENĚZ! A NEBUDEME. Proto jsme koupili to, co jsme fakt potřebovali už dávno. Jak říká liška malému princi: Stáváš se navždy odpovědným za to, co k sobě připoutáš.
Podobné e-maily
28507 | Česko už neví, co s prachama. Asi jich má tolik, že že kupuje letadlovou loď. To je podle Černochové lepší, než dávat prachy důchodcům. | 2024-04-04 21:46:35 |
30026 | A na to je dost peněz. ___apríl ??? | 2024-07-25 22:08:25 |
30380 | Černochová NEUVĚŘITELNÉ .... SNAD ?? TO NENI REALISOVATELNÉ ?? | 2024-08-22 19:15:00 |
30414 | Černochová - NEUVĚŘITELNÉ ....j | 2024-08-28 11:53:16 |