Show Email
O vzdělávání a zdraví našich dětí s Karlem Janečkem. Společnost je prohnilá. Klíčem je otevřít oči mladým lidem a říkat nahlas, co si myslíme.
https://youtu.be/5xHYj_vZMRc
Bobošíková - aby bylo jasno Karel Janeček: Společnost je prohnilá, západní civilizace prochází kolapsem. Je třeba jednat.
______Automatické titulky videa ______
[00:00:05.340 --> 00:00:08.510] [Hudba]
[00:00:16.000 --> 00:00:20.920] vítejte u aby bylo jasno a vítejte také
[00:00:18.560 --> 00:00:23.680] po sobotních krátkých jasných zprávách u
[00:00:20.920 --> 00:00:26.359] prvního dílu našich hovorů do studia
[00:00:23.680 --> 00:00:29.960] jsem pozvala muže který sám o sobě píše
[00:00:26.359 --> 00:00:32.960] že je matematik ekonom sociální inovátor
[00:00:29.960 --> 00:00:35.559] vizionář a zodpovědný otec Zajímá se o
[00:00:32.960 --> 00:00:37.960] stav společnosti usiloval o kandidaturu
[00:00:35.559 --> 00:00:40.000] na prezidenta republiky Zabývá se
[00:00:37.960 --> 00:00:43.360] vylepšením volebního systému nebo
[00:00:40.000 --> 00:00:45.840] tvorbou inspirativních matematických her
[00:00:43.360 --> 00:00:49.239] téma o kterém Dnes budeme hovořit pálí
[00:00:45.840 --> 00:00:52.039] jak víme mnoho z vás je to vzdělávání a
[00:00:49.239 --> 00:00:53.760] zdraví našich dětí ve studiu vítám pana
[00:00:52.039 --> 00:00:56.960] dokora Karla Janečka Dobrý den pane
[00:00:53.760 --> 00:00:59.039] doktore Dobrý den pane doktore motem
[00:00:56.960 --> 00:01:02.120] vašich osobních webových stránek je
[00:00:59.039 --> 00:01:04.839] Cituji lepší krátký život ve cti nežli
[00:01:02.120 --> 00:01:07.640] dlouhý život v hanbě proč jste zvolil
[00:01:04.839 --> 00:01:10.119] takové moto Já bych řekl že to je krásné
[00:01:07.640 --> 00:01:12.520] moto která souvisí se zamýšlení o tom
[00:01:10.119 --> 00:01:16.119] jak Jaký smysl Má náš život proč tady
[00:01:12.520 --> 00:01:18.280] jsme a já jsem hluboce přesvědčen že
[00:01:16.119 --> 00:01:20.240] kvalitní nutnou složkou kvalitního
[00:01:18.280 --> 00:01:22.600] života je svoboda je schopnost
[00:01:20.240 --> 00:01:24.920] sebeurčení schopnost nalezení vlastní
[00:01:22.600 --> 00:01:27.799] cesty v životě takže to je právě ten
[00:01:24.920 --> 00:01:30.400] život v beti který má smysl No a život
[00:01:27.799 --> 00:01:32.520] hanby je život eh nejhorší vím případě v
[00:01:30.400 --> 00:01:34.799] otroctví život nesvobodě a takový život
[00:01:32.520 --> 00:01:38.280] pro mě smysl Nemá
[00:01:34.799 --> 00:01:42.079] když jsme zmínili tu délku života vy
[00:01:38.280 --> 00:01:44.719] patříte mezi nejbohatší Čechy a podle
[00:01:42.079 --> 00:01:47.119] týdenníku economist právě velmi bohatí
[00:01:44.719 --> 00:01:50.399] lidé velmi často hledají Elixír
[00:01:47.119 --> 00:01:52.360] nesmrtelnosti hledají elixír mládí
[00:01:50.399 --> 00:01:55.840] chtějí Věčné mládí chtějí co nejdelší
[00:01:52.360 --> 00:01:59.000] život eh jak se na tuto touhu překonat
[00:01:55.840 --> 00:02:03.560] stárnutí žít co nejdéle díváte vy no tak
[00:01:59.000 --> 00:02:06.200] já nesmrtelnosti mám chodím většinou
[00:02:03.560 --> 00:02:10.000] třikrát někdy víckrát týdně trénovat
[00:02:06.200 --> 00:02:12.319] cvičit dvě hodiny třikrát týdně dělám
[00:02:10.000 --> 00:02:15.879] sportovní gymnastiku dělám thaibox skáču
[00:02:12.319 --> 00:02:17.560] padákem Dělám chodím po slek ně a takový
[00:02:15.879 --> 00:02:18.800] takže to je podle mého názoru jedna z
[00:02:17.560 --> 00:02:21.920] těch složek
[00:02:18.800 --> 00:02:25.680] elixíru dlouhověkosti nebo řekněme věš
[00:02:21.920 --> 00:02:28.840] toho života skvělé zdraví a forma teď
[00:02:25.680 --> 00:02:31.840] jste vyjmenoval prvky které vedou k
[00:02:28.840 --> 00:02:31.840] fyzické
[00:02:32.959 --> 00:02:38.160] anoi ano tak samozřejmě ta fyzická
[00:02:35.959 --> 00:02:40.519] stránka je pouze jedna část řekněme
[00:02:38.160 --> 00:02:42.760] možná jedna polovina ta druhá část je
[00:02:40.519 --> 00:02:45.280] právě ta jak jste řekla duše ale ono to
[00:02:42.760 --> 00:02:48.879] spolu velmi souvisí e Já například Rád
[00:02:45.280 --> 00:02:51.640] říkám že eh duševní rovnováha je velmi
[00:02:48.879 --> 00:02:55.120] spjata s tou fyzickou Takže ten kdo umí
[00:02:51.640 --> 00:02:57.680] fyzickou rovnováhu stát na tenký třeba
[00:02:55.120 --> 00:03:00.440] Kladně Zábradlí nebo chodí po tý sekl
[00:02:57.680 --> 00:03:02.360] tak má trošku nebo možná hodně výhodu i
[00:03:00.440 --> 00:03:04.799] v tý psychické rovnováze protože ho jen
[00:03:02.360 --> 00:03:07.519] tak něco nerozhází A když už člověka
[00:03:04.799 --> 00:03:10.519] něco by mělo trošku tendenci rozhodit
[00:03:07.519 --> 00:03:13.879] tak ví jak rychle vzít zpátky balans a
[00:03:10.519 --> 00:03:15.519] samozřejmě tý duševní stránce se věnuju
[00:03:13.879 --> 00:03:17.599] velmi intenzivně A to není Pouze
[00:03:15.519 --> 00:03:21.000] matematika ale to se to je spousta
[00:03:17.599 --> 00:03:23.239] spousta věcí a samozřejmě e klíčovou
[00:03:21.000 --> 00:03:25.840] součástí té duševní stránky je i osobní
[00:03:23.239 --> 00:03:27.840] život a radosti Pojďme nyní k
[00:03:25.840 --> 00:03:30.840] avizovanému tématu vy se dlouhodobě
[00:03:27.840 --> 00:03:33.040] věnujete otázkám školství a vzdělávání
[00:03:30.840 --> 00:03:36.360] právě o tom budeme hovořit Pokud byste
[00:03:33.040 --> 00:03:38.200] měl popsat řekněme tři Hlavní největší
[00:03:36.360 --> 00:03:40.920] problémy českého školství které by to
[00:03:38.200 --> 00:03:42.840] byly Eh tak to já to bych si asi musel
[00:03:40.920 --> 00:03:45.840] promyslet abych je takhle ale rozhodně
[00:03:42.840 --> 00:03:48.840] ten takový základní klíčový problém
[00:03:45.840 --> 00:03:52.079] vůbec školský a vzdělávání učení U nás
[00:03:48.840 --> 00:03:54.920] je to že se očekává že děti se budou
[00:03:52.079 --> 00:03:57.760] učit něco nazpaměť Očekává se že tady
[00:03:54.920 --> 00:03:59.959] kvantum znalostí které se musí dětem dát
[00:03:57.760 --> 00:04:03.879] a ty z toho jsou zkoušeny to je podle
[00:03:59.959 --> 00:04:07.760] mého prostě názoru zastaralý přístup Ano
[00:04:03.879 --> 00:04:10.480] 18 století začátek školy to bylo určitě
[00:04:07.760 --> 00:04:12.599] skvělý lidé nebo děti najednou mohli
[00:04:10.480 --> 00:04:14.920] dostat vzdělání ale to byla úplně jiná
[00:04:12.599 --> 00:04:17.120] doba Dneska je potřeba vzdělávat děti a
[00:04:14.920 --> 00:04:19.239] nejen děti konec každého vzdělávat tak
[00:04:17.120 --> 00:04:22.280] že to člověka baví že to chce že se
[00:04:19.239 --> 00:04:24.360] probudí zájem a na to jsou skvělé školy
[00:04:22.280 --> 00:04:26.720] ale bohužel není to ta nejsou to ty
[00:04:24.360 --> 00:04:29.360] školy pro širokou veřejnost takže škola
[00:04:26.720 --> 00:04:30.960] hrou skutečně řekla janám Komenský když
[00:04:29.360 --> 00:04:32.800] jsem si vědom že to on to myslel malinko
[00:04:30.960 --> 00:04:35.080] v jiném kontextu ale to nevadí prostě
[00:04:32.800 --> 00:04:36.960] škola hrou je podle mého názoru ten
[00:04:35.080 --> 00:04:40.600] základní základní složka která hodně
[00:04:36.960 --> 00:04:44.080] chybí eh Víte vy říkáte škola hrou ale
[00:04:40.600 --> 00:04:46.199] když se v mainstreamové společnosti
[00:04:44.080 --> 00:04:51.479] bavíme o školství Tak v podstatě
[00:04:46.199 --> 00:04:54.639] uslyšíme nízké platy málo peněz málo
[00:04:51.479 --> 00:04:57.199] učitelů jak se díváte na tyto problémy
[00:04:54.639 --> 00:05:00.000] které v podstatě charakterizují tuto
[00:04:57.199 --> 00:05:02.199] dobu Ano A to vy jste vlastně teď e
[00:05:00.000 --> 00:05:03.960] zmínila ten druhej naprosto zásadní
[00:05:02.199 --> 00:05:06.639] problém protože pokud chceme kvalitní
[00:05:03.960 --> 00:05:08.840] školství Pokud chceme dětem nabídnout
[00:05:06.639 --> 00:05:10.880] prostředí kde jsou inspirován Tak tomu
[00:05:08.840 --> 00:05:13.680] potřebujem v první řadě skvělé učitele i
[00:05:10.880 --> 00:05:16.639] pomůcky ale učitele a to je obrovský
[00:05:13.680 --> 00:05:18.800] problém e jak z toho ven e prostě je to
[00:05:16.639 --> 00:05:21.319] nějaký čas ale co je důležité věnovat
[00:05:18.800 --> 00:05:25.160] tom pozornost uvědomit si to hovořit to
[00:05:21.319 --> 00:05:28.280] o tom a snažit se to změnit motivovat e
[00:05:25.160 --> 00:05:31.160] lidi schopné kreativní mladé lidi aby
[00:05:28.280 --> 00:05:33.960] vnímali že e učí učit děti Ale nejen
[00:05:31.160 --> 00:05:37.120] děti učit dospělé je poslání že to je
[00:05:33.960 --> 00:05:39.240] něco co Co je co je pro ně kvalitní
[00:05:37.120 --> 00:05:41.000] skvělý život a samozřejmě musí se změnit
[00:05:39.240 --> 00:05:43.039] to platové ohodnocení To je jasné My
[00:05:41.000 --> 00:05:44.759] máme ENO existují kvalitní školy
[00:05:43.039 --> 00:05:47.479] soukromé školy Kde i ty učitelé jsou
[00:05:44.759 --> 00:05:49.280] relativně dobře hodnoceni A to Kvalitní
[00:05:47.479 --> 00:05:51.600] vzdělání tam takové tam může bejt ale
[00:05:49.280 --> 00:05:54.280] samozřejmě je důležité abychom alespoň
[00:05:51.600 --> 00:05:56.960] do jisté míry to Kvalitní vzdělání
[00:05:54.280 --> 00:05:59.080] nabídli široké populaci e vy na svých
[00:05:56.960 --> 00:06:01.360] webových stránkách píšete že podporujete
[00:05:59.080 --> 00:06:04.160] reformu vzdělání jak by taková reforma
[00:06:01.360 --> 00:06:07.360] podle vás měla vypadat eh Já bych eh
[00:06:04.160 --> 00:06:09.520] přímo e se eh nechtěl nechtěl mít ambice
[00:06:07.360 --> 00:06:11.440] jako reformu zdělán dlouhodobě ale
[00:06:09.520 --> 00:06:13.280] snažím se přispět k těm jednotlivým
[00:06:11.440 --> 00:06:15.639] charakteristikám co se dá dělat takže
[00:06:13.280 --> 00:06:19.319] například eh já dlouhodobě
[00:06:15.639 --> 00:06:21.440] prostřednictvím sím nadací e podporuji
[00:06:19.319 --> 00:06:24.560] projekty jako eduzměna což jsou podle
[00:06:21.440 --> 00:06:28.039] mého názoru dobré projekty ale zároveň
[00:06:24.560 --> 00:06:31.120] se také například prostřednictvím e
[00:06:28.039 --> 00:06:34.080] nadace Science 21 eh rozvíjíme teorii
[00:06:31.120 --> 00:06:36.160] myšlení věnujeme se tomu vůbec teorii Co
[00:06:34.080 --> 00:06:38.639] je za myšlením co je za schopnosti učit
[00:06:36.160 --> 00:06:41.599] se a třeba takovým a právě jedním
[00:06:38.639 --> 00:06:43.680] takovým eh výstupem nadace Science 21
[00:06:41.599 --> 00:06:46.400] vyplývající z Teorie myšlení což je
[00:06:43.680 --> 00:06:48.319] Mimochodem vlastně by prodá nebo jako
[00:06:46.400 --> 00:06:49.800] Mimochodem produkt to nebylo cíleně že
[00:06:48.319 --> 00:06:51.680] bysme šli dělat tento produkt ale ten
[00:06:49.800 --> 00:06:53.880] Vlastně z tý teorie vystoupil Tak to je
[00:06:51.680 --> 00:06:57.800] právě matematická hra mateso Což já
[00:06:53.880 --> 00:07:00.039] věřím že může být a bude e opravdu
[00:06:57.800 --> 00:07:01.800] Revoluční nástroj a to i z toho důvodu
[00:07:00.039 --> 00:07:04.879] že to není nákladný Takže Vlastně ta
[00:07:01.800 --> 00:07:06.879] cesta k obnově školství jedna jedna z
[00:07:04.879 --> 00:07:09.199] těch možností jeden z těch proudů
[00:07:06.879 --> 00:07:11.879] silných proudů je zavést matematickou
[00:07:09.199 --> 00:07:15.080] hru Mato do škol tak aby si aby Děti
[00:07:11.879 --> 00:07:17.879] hrály a vlastně se jim povzbudilo
[00:07:15.080 --> 00:07:19.680] intuice pro přirozená čísla protože dítě
[00:07:17.879 --> 00:07:22.000] když hraje takovou hru tak začne chápat
[00:07:19.680 --> 00:07:24.160] Jaký je rozdíl mezi dvojkou a trojkou a
[00:07:22.000 --> 00:07:26.440] Proč je pětka jiná než šestka a tak dále
[00:07:24.160 --> 00:07:28.199] A získá vlastně k matematice úplně jiný
[00:07:26.440 --> 00:07:31.080] přístup a to můžeme udělat prakticky
[00:07:28.199 --> 00:07:33.120] zadarmo protože ta hra nic nestojí A už
[00:07:31.080 --> 00:07:35.879] jste byl někde s takovým návrhem třeba
[00:07:33.120 --> 00:07:38.280] za nějakým zřizovatelem základní školy a
[00:07:35.879 --> 00:07:40.800] navrhl mu že by k té matematice která se
[00:07:38.280 --> 00:07:43.759] nyní učí třeba matematika Hejného mohl
[00:07:40.800 --> 00:07:46.440] ještě občas přidat takovouhle hru Ano eh
[00:07:43.759 --> 00:07:50.159] Můj tým to intenzivně pracuje máme dnes
[00:07:46.440 --> 00:07:54.360] e již desítky velký desítky škol který
[00:07:50.159 --> 00:07:57.120] používají mateso e a pořádáme dokonce
[00:07:54.360 --> 00:08:00.080] olympiádu nebo vlastně roční roční
[00:07:57.120 --> 00:08:03.759] soutěž Matesa byl nultý ročník letos Kde
[00:08:00.080 --> 00:08:06.960] bylo tuším E 20 možná to bylo 21 týmů to
[00:08:03.759 --> 00:08:09.080] hezky vyšlo zrovna A Eh My jsme to ještě
[00:08:06.960 --> 00:08:10.800] přidružili velkému Mezinárodnímu
[00:08:09.080 --> 00:08:13.400] šachovému turnaji s kterým máme skvělý
[00:08:10.800 --> 00:08:15.720] vztah a teď Pokračujeme dál Takže e
[00:08:13.400 --> 00:08:17.759] soustředíme se na školy soustředíme se i
[00:08:15.720 --> 00:08:19.520] na organizace jako například Sokol s
[00:08:17.759 --> 00:08:21.479] kterým spolupracujeme
[00:08:19.520 --> 00:08:26.199] eh nebo
[00:08:21.479 --> 00:08:28.599] eh další prostě Hm eh menza menza s náma
[00:08:26.199 --> 00:08:31.840] spolupracuje eh pane doktore Vy sám jste
[00:08:28.599 --> 00:08:35.399] matematik u nás byla tuším Možná už před
[00:08:31.840 --> 00:08:37.959] 15 nebo 20 lety zrušena povinná maturita
[00:08:35.399 --> 00:08:40.640] z matematiky Já neříkám že by byla
[00:08:37.959 --> 00:08:43.440] všespasitelné ale vy máte matematiku rád
[00:08:40.640 --> 00:08:46.920] A jak jsem pochopila vidíte v ní i
[00:08:43.440 --> 00:08:50.040] určitý klíč k probouzení lidského
[00:08:46.920 --> 00:08:51.800] potenciálu eh můžete Jasně zformulovat
[00:08:50.040 --> 00:08:55.000] proč je podle vás matematika tak
[00:08:51.800 --> 00:08:59.800] důležitá i pro ten dětský vývoj ano tak
[00:08:55.000 --> 00:09:02.800] eh já dokonce Vnímám že matematika h
[00:08:59.800 --> 00:09:06.079] ekvivalentně řečeno racionální myšlení
[00:09:02.800 --> 00:09:08.399] schopnost kauzální analýzy je jeden z
[00:09:06.079 --> 00:09:10.279] principů naší existence ano když půjdeme
[00:09:08.399 --> 00:09:13.760] do nějaké filozofické hloubky tak z
[00:09:10.279 --> 00:09:18.040] nějakého pohledu já tvrdím že náš svět
[00:09:13.760 --> 00:09:20.040] nebo C prostor eh se skládá z kostry z
[00:09:18.040 --> 00:09:22.440] kostry našeho bytí což je což je
[00:09:20.040 --> 00:09:25.680] matematika nebo čísla schopnost
[00:09:22.440 --> 00:09:29.360] racionálně myslet a k tomu se Nabaluje
[00:09:25.680 --> 00:09:32.200] eh naše životy naše emoce naše eh naše
[00:09:29.360 --> 00:09:34.079] naše intuice naše kreativita takže
[00:09:32.200 --> 00:09:36.760] vlastně ta kreativita co to tvoříme jako
[00:09:34.079 --> 00:09:39.240] Lidé si lze představit abstraktně jako
[00:09:36.760 --> 00:09:41.959] jakési listy které rostou z těch kořenů
[00:09:39.240 --> 00:09:44.000] a z těch větví tý tý matematiky Takže to
[00:09:41.959 --> 00:09:48.040] je takovej abstraktní pohled ale teď víc
[00:09:44.000 --> 00:09:50.600] konkrétně eh matematika v první řadě aby
[00:09:48.040 --> 00:09:52.959] dítě nebo aby dospělý člověk Ano a
[00:09:50.600 --> 00:09:55.399] vlastně Na Okraji řeknu že mateso pomáhá
[00:09:52.959 --> 00:09:57.440] otevří dveře matematice dospělým lidem
[00:09:55.399 --> 00:09:59.360] máme s tím zkušenosti že lidé který
[00:09:57.440 --> 00:10:02.079] neměli rády matematiku když jsme je přes
[00:09:59.360 --> 00:10:04.240] svědčili a donutili trošku to Mat Co
[00:10:02.079 --> 00:10:06.600] hrát tak tak se to tak se to probudilo
[00:10:04.240 --> 00:10:10.279] vlastně ten vztah číslom Takže to co je
[00:10:06.600 --> 00:10:12.440] důležité aby člověk získal eh pochopení
[00:10:10.279 --> 00:10:14.760] pro čísla vztah k číslům aby je začal
[00:10:12.440 --> 00:10:18.440] vnímat jako něco třeba i hezkého
[00:10:14.760 --> 00:10:21.360] zajímavého minimálně No a potom eh tím
[00:10:18.440 --> 00:10:24.880] že člověk je schopen takhle začít mnat
[00:10:21.360 --> 00:10:27.440] čísla a nějaké operace Tak rozvine své
[00:10:24.880 --> 00:10:29.800] racionální myšlení eh schopnost
[00:10:27.440 --> 00:10:32.720] schopnost logické analýzy schopnost