Show Email
V PDF text s fotkami na 24 stran, popisující údajný výlet české rodiny do Kyjeva. Ukrajina vypadá ve stádiu rozpadu, v jakém by bylo Rusko, kdyby se tam k moci nedostal Putin, dnes se hodí svést to na Rusy. Kyjev a západní Ukrajina je v mnoha ohledech bližší Rusku než západní či střední Evropě. Protiruské sankce poškozují jen nás, Rusko ne. Petr Fiala do Kyjeva ve skutečnosti nejel, místo toho skončil v Polsku. Poláci a česká vláda dělají vše pro to, aby byla válka. Válku prodlužujeme dodávkami zbraní, kvůli čemuž bude Ukrajina ještě více zdevastovaná. Ani Ukrajina nemá zájem válku ukončit. Představa bombardování Kyjeva v současnosti je bizarní, sirény tam zní jen proto, aby obyvatelé nezapomněli, že je válka. V Kyjevě jsou oslavování fašisté z Azova, kteří si brali civilisty za živé štíty. Celá válka a její prodlužování je dílem Západu a USA. Dále je v textu konspirování nad úlohou Západu v Euromajdanu a nepřímé schvalování aktivit českých žoldáků bojujících na straně Ruska (chtěli z vlastního zájmu pomoci východní Ukrajině sužované ukrajinskými militantními jednotkami)
---přepis přílohy---
S rodinou do Kyjeva
(7.-12. srpna 2022)
Rozhodnutí
Vzhledem k tomu, že na dovolenou u moře letos nezbylo, vynořila se myšlenka jet alespoň
na kratší výlet do zahraničí. Co takhle do Moskvy, ať se na věc podíváme z druhé strany,
navrhl syn. Dobrý nápad, těžké řešení. To už spíš Kyjev, nadhodil jsem já. A pak jsem si
vzpomněl na všechny ty billboardy vyvěšené po Praze, které nabízejí autobusy do Kyjeva
nejen v ukrajinštině, ale i v češtině – pro koho jsou určeny, když ne i pro Čechy? Na internetu
visí nabídka na desítky autobusových spojů denně (na stránkách Flibuxu až 70 každý den…),
což samo o sobě svědčí o tom, že cesta je teď možná a bez velkého rizika. Známí Ukrajinci,
kteří mají v Kyjevě rodinu, potvrdili, že není čeho se bát.
Ministerstvo zahraničních věcí sice před cestami na Ukrajinu varuje, ale nezakazuje je. Na
Ukrajinu v současnosti nepotřebujete víza ani potvrzení o očkování proti covidu. Na
stránkách hotelových serverů je běžně nabízeno ubytování v kyjevských hotelech, jako by se
nechumelilo. Válka je přeci jen ještě daleko od Kyjeva. Každá jedna cesta autobusem pro
čtyři nás přišla na něco přes šest tisíc, ubytování v hotelu Kozatskiy na čtyři noci pro celou
rodinu na něco přes pět. Jde o nejlevnější nabízený hotel se snídaní, bez ní se ovšem dají
najít i mnohem levnější. Co víc: hotel Kozatskiy stojí přímo na Majdanu nezaležnosti, vedle
třídy Chresčatyk, to jest v samém centru dění.
Cesta tam
Nejvíc autobusů odjíždí z Florence. Ne všechny ale v Praze začínají. Ten náš s odjezdem
zhruba v 11 h přijížděl z Plzně. (Mimochodem při platbě přes internet nám byl účtován
v převodu na chorvatské kuny.) Ukrajinský řidič českého autobusu provádí registraci
cestujících, mezitím může rodina vtrhnout do autobusu a obsadit místa – to jsme bohužel
podcenili, a zůstala na nás jen pětisedačka vzadu. Snad bychom zvládli to, že se mezi nás
potom v Olomouci vtlačila tlustá Ukrajinka z Rovneho (Rivne), mnohem horší bylo, že se
v nevětraném vozidle člověk doslova dusil: autobusy s klimatisací nemají otvíratelná okna, a
klimatisace navíc ani nefungovala. Pro slabší povahy na omdlení. Zastávky se konaly
pravidelně každé 2-3 hodiny, ale to na provětrání nestačilo.
Jede se přes Polsko (Krakov, Katovice, Řešov). Na hranici jde vše hladce. Nikdo se nás
kupodivu na nic neptal a i ukrajinská celnice nás vyřídila jako jednu z mnoha položek během
půl minuty a odbyla razítkem do pasu. Byli jsme tam. Mimochodem, ani v jednom autobuse
necestoval jiný Čech, a to platí i o pasažérech dalších paralelních autobusů, které jsme
potkali na některých zastávkách, hlavně pak poblíž hranice.
Kousek za hranicí se zastavilo u pumpy s krámkem a čekalo se necelé dvě hodiny na
přesednutí do jiného autobusu. Obsazení nového vozidla jsme si tentokrát pohlídali a
obsadili sedačky poblíž vchodu – ostatně od Lvova už beztak nebylo plno, a na dalších
stanicích (Rovno, Žitomir) se uvolnila další místa. Zmíněný krámek u pumpy byl v moderním
stylu, s luxusními párky v rohlíku a pár dalšími jídly i dobrým kafem z automatu. Problém byl
v tom, že si člověk musel vystát dlouhou frontu, poněvadž dovnitř pouštěli jen postupně, a to
bohužel i na záchod. Mezitím párky v rohlíku pro děti došly.
Polovinu průjezdu Ukrajinou jsme absolvovali v noci. Žádné kontroly, žádná zastavení, a to
platilo až do cíle. Za bílého dne se objevily první vojenské zátarasy blokující část vozovky,
většinou z pytlů, všude se ale dalo projet. Občas se objevila projíždějící vojenská technika, ale
ne moc, byli jsme pořád ještě daleko od fronty. Na zastávkách tu a tam čekali jednotliví
chlapíci v maskáčových uniformách, zřejmě dostali opušťák, anebo naopak jeli narukovat.
Některým z nich mohlo být i k šedesáti, jiným ke třiceti.
Město Žitomir vypadalo jak po bombardování, ale po stu metrech jízdy se ukázalo, že jde jen
o nesmírně dlouhý vykopaný příkop podél silnice. Zchátralost baráků mohla mít různé
důvody, pamatuji si z předchozích návštěv Ukrajiny (čtyřikrát, ale naposledy už před 20 lety),
že v téhle zemi je to normální věc i v době míru. Ale jistě, není teď na škodu i tohle svést na
Rusy, když na to přijde. Desítky kilometrů před Kyjevem zaujme hlavně obrovské množství
ztrhaných billboardů podél silnice.
Dovoluji si poznamenat, že cesta do Kyjeva v současnosti nevyžaduje statečnost, kterou se
prokázal Petr Fiala (je mi zatěžko vyťukat jen to jméno), když se před pár měsíci oděl do
helmy a neprůstřelné vesty, zřejmě jen proto, aby nakonec stejně dojel jenom do Polska. Což
on sám možná ani dodnes netuší. Je těžké nepropadnout iluzi o vlastní udatnosti, když je
v médiích všude tak velebena.
Příjezd do Kyjeva
Dojezd na autobusové nádraží poblíž hlavního kyjevského nádraží proběhl podle plánu, po 25
hodinách – vzhledem k posunu času opět v 11 dopoledne. Procházkou mezi autobusovým a
vlakovým nádražím míjíme řadu bezdomovců a podivných existencí, nikdo z nich nás ale
neobtěžuje, pominu-li mobilní prodejce pletených náramkův ukrajinských barvách, kteří je
bez ptaní uvážou půlce rodiny na zápěstí, jen já se stihnu ubránit. Hned za to inkasují drobné
hřivny. Mimochodem mluvili plynně polsky. Hned poznali, že nejsme zdejší, i když jsme si dali
záležet, aby to nebylo moc poznat. Jedna krosna na zádech a dva dětské batůžky ale utajit
nelze.
Metro u nádraží (stanice Vokzalnaja) je otevřené, bohužel systém lístků je nepřehledný,
jednotlivé se koupit nedají; musí se pořídit kartička a nabít, nejlíp v automatu, který však
nefunguje na peníze, nýbrž na zdejší víceúčelové karty… Provoz metra probíhá jako za stara, i
s děžurnými v budkách nad a pod eskalátory, ba také s obligátním hlášením „Oberežno, dveri
začiňjajutsja.“ (Opatrně, dveře se zavírají.) Celkový dojem z Kyjeva i projeté západní Ukrajiny
je stejný jako před lety: toto je země sovětského stylu života, v mnoha aspektech podstatně
bližší Rusku než západní či střední Evropě. Svědčí o tom stovky detailů: pravoslavné chrámy,
pultový prodej, děžurné v metru, neochota některých úředníků a prodejců ve státních
službách, jídelníček v nejširším smyslu, hudba (i část ukrajinské mládeže má dosud
pozoruhodnou zálibu v metalu, zatímco jinde zní dusavé taneční hity), nezbytná vodka, styl
oblékání, voňavek, velkorysé bulváry, architektura, nedbalá údržba hotelů, rybaření u
Dněpru, a tak dále a tak dále… A to všechno bez pochyby není dáno jen desítkami společných
sovětských let komunistické éry, jsou to věci hluboce vryté v chování lidí. Tvrdit, že Ukrajina
patří kulturně spíš na západ, může vskutku jen pitomec, který tam nikdy nebyl. Tohle asi
mnozí budou číst neradi.
Intervaly v metru jsou