Show Email
Štěpán Cháb ve svém komentáři souhlasí, že je třeba dát Rusku najevo, že je na čase ukončit jeho válečné úsilí na Ukrajině. Avšak na ruském plynu jsme existenčně závislí. Plán na dovážení břidlicového plynu z USA je bláznovství, odběry z Kataru či Ománu jsou také problematické. Pokud se odpojí od plynu průmysl a výroba, tak naše společnost zkolabuje. Finační nátlak na Rusko může přivést do chudoby jak Rusko, tak i nás a můžeme tím připravit pro své děti svět nestability a hrůzy. Válku s Ruskem bychom neměli rozdmýchávat, ale jednat s ním.
Plynové mrzení České republiky. Komentář Štěpána Chába
Jiří Pospíšil z TOP 09 s dalšími čtyřmi stovkami europoslanců vyzval
Evropskou komisi, aby uvalila embargo na plyn, ropu a uhlí z Ruska. To
znamená, že bychom z Ruska nebrali nic a nic Rusku ani neplatili. A jako
náhrada se rýsuje přeprava břidlicového plynu z USA a dodávky plynu z Kataru
a Ománu.
Zcela souhlasím, je třeba Rusku dát silně najevo, že jeho válečné úsilí na
Ukrajině je načase ukončit a vrátit se alespoň v náznacích k jednacímu stolu
a možnostem dialogu, při kterém nebudou umírat lidé. Z čistě praktického
hlediska je ovšem potřeba se kouknout, jaké možnosti s plynem máme. A mluvit
se o tom musí, protože Česká republika je na dovozu ruského plynu závislá.
Bereme z Ruska 90 procent naší spotřeby plynu. Západní země unie na tom jsou
v porovnání s námi daleko lépe.
Na plynu z Ruska jsme existenčně závislí. A to ne pouze v oblasti vytápění
domácností, jak se naše závislost na plynu často zkratkovitě představuje,
ale hlavně v oblasti průmyslu a výroby. Často zaznívá, že je možnost
nahradit ruský plyn břidlicovým plynem z USA. Ale to je z technického
hlediska, odhlédnu-li od čtyřnásobné ceny za takový plyn, neproveditelné.
Potrubí z USA není a nebude. Plyn se tedy musí přepravovat tankery.
Ovšem Evropa je hladová. Za rok státy unie spotřebují 394 miliard m3 zemního
plynu. Z toho 156 miliard m3 připadne na dovoz z Ruska. Tanker dokáže na
jednu jízdu převézt přibližně 24 tisíc m3 plynu. Tak si to spočítejme. Za
rok by z USA muselo připlout přes šest a půl milionu tankerů, aby zcela
uspokojily potřeby Evropy. To je bezmála osmnáct tisíc tankerů denně, které
by musely přirazit k břehům Evropy. Přičemž tankery nejezdí na větrný pohon,
spalují mazut. A jedna cesta z USA do Evropy (a zpět) by byla noční můrou už