Show Email
Část rozhovoru se Zdeňkem Koudelkou, který ve věci možného nejmenování Jana Lipavského ministrem, na obdobných případech v minulosti u nás i v zahraničí hledá podporu pro argument, že prezident má právo odmítnout návrh na jmenování ministra.
Bude Lipavský ministrem zahraničí?
Prezident republiky o státním svátku promluvil v TV Nova, komentoval
aktuální dění, prokázal, že je schopen jej vnímat. Přesto i nadále zaznívají
argumenty o aplikaci článku 66 se zdůvodněním, že prezident musí být
způsobilý plnit všechny své povinnosti, včetně těch reprezentativních.
Toto tvrdí jen pár lidí prolezlých nenávistí k Miloši Zemanovi, kteří jsou
zoufalí, že jim nevyšel pokus zbavit prezidenta pravomocí. Zbavit prezidenta
pravomocí proto, že osobně někde nepoložil věnec či nepřednesl projev na
slavnostní akci, už by byl otevřený protiprezidentský puč. Většina
prezidentů, včetně Václava Havla, trpěla zdravotními problémy, které je
různě omezovaly. Mezi nejzdravější prezidenty patřili Antonín Novotný a
Václav Klaus.
Ale nemoc postihla i jiné funkcionáře. Velmi nemocný byl československý
premiér agrárník Antonín Švehla, kterého zastupoval jeho náměstek a předseda
lidové strany Jan Šrámek. Pamatuji si na dlouhé léčení ministra zahraničí
Cyrila Svobody, který měl vážnou autonehodu v dubnu 2004. Na hlasování o
důvěře vládě jej do Poslanecké sněmovny přivezla sanitka, ale jinak
samozřejmě nebyl schopen plnit reprezentační povinnosti a přesto jej nikdo
funkce nezbavil.
Prezident mimo jiné oznámil, že chce „vetovat“ premiérovi jednoho z
ministrů. Lze pro postup prezidenta při jmenování ministrů použít termín
„veto“ v tom smyslu, jak je všeobecně vnímáno?
Prezident jmenuje vládu a bez jeho souhlasu se ministrem nikdo nestane. Tak
to je. Kdyby ústavodárce chtěl, aby ministry jmenoval premiér, napsal by to
do Ústavy, ale on chtěl, aby ministr při jmenování potřeboval vyjádření
premiéra formou návrhu i souhlas prezidenta formou jmenování.
Otázka výkladu pojmů „prezident jmenuje“ a „premiér navrhuje“ je trvalým
koloritem české politiky. Můžeme říci, že se podařilo už najít nějaký
všeobecně akceptovaný úzus, který je respektován, nebo je to stále jen
„přetlačovaná“, závislá na tom, jakou má kdo zrovna politickou sílu?
Někteří ústavní právníci přizpůsobují své názory, zda fandí tomu či onomu
konkrétnímu prezidentovi či premiérovi. Odmítnutí návrhu na jmenování už
opakovaně učinili prezidenti u nás i jinde.
Po únorovém převratu 1948 odmítl 16. 3. 1948 Edvard Beneš návrh Klementa
Gottwalda, aby ministrem zahraničí po smrti Jana Masaryka byl jmenován
ministr průmyslu a bývalý premiér Zdeněk Fierlinger. Beneš tak osobně
reagoval na Fierlingerovu zradu při převzetí moci komunisty. Beneš měl s
Fierlingerem původně přátelské vztahy, a dokonce sousední vily v Sezimově
Ústí. Gottwald Benešovo odmítnutí akceptoval a navrhl Vladimíra Clementise,
kterého Beneš jmenoval.
Prezident Václav Klaus nevyhověl návrhu premiéra Vladimíra Špidly na
jmenování Zdeňka Koudelky ministrem spravedlnosti v červnu 2004, neboť byla
očekávána demise předsedy vlády, což se stalo. Václav Klaus v říjnu 2005
jmenování Davida Ratha ministrem zdravotnictví podmínil jeho rezignací na
post předsedy České lékařské komory a do tohoto rozhodnutí odmítal návrh
premiéra Jiřího Paroubka na jmenování. Řízením ministerstva byl přechodně
pověřen místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk
Škromach, který Ratha jmenoval 1. náměstkem ministra zdravotnictví.
Prezident Ratha jmenoval ministrem až 4. 11. 2005 po splnění svého
požadavku.
Václav Klaus po odchodu z funkce v srpnu 2019 uvedl, že prezident může o
návrhu rozhodnout a není povinen návrhu předsedy vlády vyhovět a dále řekl,
že před oficiálním návrhem vedl konzultace s předsedy vlády a dosáhl toho,
že někteří kandidáti nebyli pro stanovisko prezidenta republiky vůbec
premiérem navrženi. Ve vyjádření pro zpravodajský web Seznam.cz ke jmenování
ministrů uvedl: „Podívejte, já jsem byl předsedou vlády, já jsem byl
ministrem, já jsem byl prezidentem. Já vím, že to je strašně těžká věc. Ten
prezident občas prostě vzdychá, skřípá zuby, myslí si, že tento člověk nemá
být v žádném případě ministrem. Snažíte se tomu bránit. Já jsem třeba
opakovaně mluvil s předsedy vlády, kteří mi navrhovali nějakého ministra. Já
jsem říkal: To jste se zbláznili. Tohohle člověka, to přece nemůžete myslet
vážně. Že by ten člověk měl být ministrem. Pak třeba předsedové vlády couvli
a řekli, tak my přijdeme s někým jiným."
"""
"