Show Email
Údajná reportáž, jak to bylo velmi obtížné přejet s elektromobily z Mariánských Lázní do Třince. Podle textu se nakonec všechno oproti pohonu na ropné produkty prodraží i prodlouží.
TROJICE ELEKTROMOBILISTŮ USPOŘÁDALA TESTOVACÍ
JÍZDU Z MARIÁNSKÝCH LÁZNÍ DO TŘINCE. Výsledek
je v kostce takovýto: Levné elektromobily nejsou pro
dálkové cesty vůbec vhodné. Jízda s elektromobilem
připomíná venčení psa; u každého patníku musíte
zastavit a počkat, až pejsek patník označí - až se
elektromobil dobije. O tom, kolik za všechna ta
dobíjení, (celkem 5x) zaplatili, se cudně mlčelo.
Padla jen informace o průměrné spotřebě - od 13 do
20 kW za každou hodinu jízdy. Jelo se za pěkného
počasí, takže bez topení, klimatizace a po dálnici
max. 110 km/h ustálenou rychlostí. Takže: U
rychlonabíječky stojí 1 kW kolem 23 - 26 Kč. Což
znamená, že hodina jízdy po dálnici vyjde na
,,úžasně levných" 390 - 420 Kč, podle typu vozidla.
Benzínové auto ujede za hodinu za optimálních
podmínek po dálnici 100 – 130 km a spálí zhruba 8
l benzínu za 27 Kč (216,- Kč), čili jede za
poloviční peníze, já jezdím na E-85, který je za
24 Kč/litr, takže ještě za míň.Za elektromobil s
deklarovaným dojezdem 450 km (skutečný je ovšem
nižší!) dáte trojnásobek ceny srovnatelného auta s
klasickým motorem. Reálná cestovní rychlost je
také nižší. S klasickým autem lze trasu M. Lázně
- Třinec - M. Lázně ujet na otočku za den, s
elektromobilem ne! Vyjeli jsme ráno, do Třince
přijeli večer s vybitými bateriemi, takže jsme se
museli pídit po nabíječce a noclehu. Pokud budete
muset v zimě topit, nebo v létě chladit, sníží se
dojezdová vzdálenost až o 30% a čekání v koloně
na zasněžené dálnici je neřešitelné, po několika
hodinách je baterka prázdná, takže v autě začne
mrznout a po uvolnění cesty už nemáte energii na
jízdu. Navíc elektromobil nelze táhnout po silnici,
jako klasické auto, jediná možnost je naložení na
odtahový vůz! Po cca 5 letech, (při soustavném
používání rychlonabíjení i dřív), klesne
kapacita baterie na neakceptovatelnou hodnotu a je tu
problém. Nikdo neumí doslouživší baterii vyměnit a
následně ekologicky zlikvidovat. Pokud vozidlo
odstavíte s vybitou baterií a necháte týden v klidu,
zjistíte následně, že už s ním neujedete ani metr,
a pokud se pokusíte baterii dobít, riskujete požár.
(Li baterie, ponechaná delší dobu ve vybitém stavu
se sama zničí, někdy přitom i zahoří, nebo
vybuchne.)... Závěr: Aby se s elektromobilem dalo
normálně jezdit, musel by mít baterie o minimálně
trojnásobné kapacitě oproti těm současným,
jejichž životnost by musela být srovnatelná s
životností celého vozidla, čili minimálně deset
let, dobíjení na 100% kapacity by nesmělo trvat
déle, než 5 minut a počet cyklů nabití/vybití,
při ztrátě max. 2% kapacity, by musel být aspoň
2000x. Jenže takové baterie jsou pro pohon
automobilů stále jen sci-fi. O ceně elektřiny, (1
kWh z třífázové přípojky rodinného domku vyjde na
cca 7 Kč, oproti 25 Kč u rychlonabíječky), je
zbytečné diskutovat, elektronesmysl se vyplatí jen ve
dvou případech: bydlíte na venkově, jezdíte jen po
nejbližším okolí a vozidlo si dobíjíte ze zásuvky
doma v garáži. Nebo na vozidlo přiděláte kouli, za
ní pověsíte přívěsný vozík s 15 kW benzínovou
nebo naftovou elektrocentrálou - a baterii dobíjíte
průběžně za jízdy. No -
nekup to.......... :-( :-(