bg-3-1
Eldariel je veřejnou verzí databáze dezinformačních řetězových e-mailů, které kolují českým kyberprostorem. Umožňuje anonymní přístup široké veřejnosti. Z důvodu informační toxicity je obsah e-mailů strojově zkrácen, aby tato databáze nemohla sloužit k jejich dalšímu šíření. Pro novináře, výzkumníky z akademické sféry apod. je určena plná verze databáze obsahující plnou, nekrácenou verzi obsahu. O přístup lze požádat na adrese cesti.elfove(at)gmail.com, součástí žádosti musí být její zdůvodnění. Čeští elfové si vyhrazují právo před schválením přístupu ověřit identitu žadatele. Případné zájemce upozorňujeme, že databázi na základě požadavků bezpečnostních složek státu neposkytujeme třetím stranám formou kopií, neumožňujeme její automatizované dálkové zpracování a netolerujeme pokusy o její automatické stahování a kopírování.

Ukázat Factcheck

Proč se zastat premiéra - pošli to dál

Aktualizováno: 2021-08-31 22:00
Publikováno: 2021-05-16 22:36

Seznámení s ID 8870:

ID 8870 je deset bodů, které mají za cíl prezentovat Andreje Babiše v pozitivním světle a jeho kritiky jako nevděčné osoby nedoceňující jeho genialitu a schopnosti. Na první pohled působí racionálně a věcně, autor s výjimkou prvního bodu nechává mluvit čísla.

Právě to je však problematické – přestože samotná čísla sedí, způsob, jakým s nimi pracuje, nelze označit jinak než jako účelovou manipulaci.

Dílem tvoří dojem, že např. zvyšování průměrné mzdy či důchodů je (jen a pouze) zásluhou Andreje Babiše, jednak u zvyšování platů zdravotníků, učitelů, atp. pracuje s iluzí, že za Babiše se těmto skupinám výrazně přilepšilo a přesto to nevzbuzuje přirozenou loajalitu.

Příznačné je i využívání aritmetického průměru k vzbuzení dojmu, že jeho hodnota je standardní a něco, čeho dosahuje průměrný občan/důchodce/lékař.

 

Tvrzení 1: NIC České republice neukradl

Fakta:

Andrej Babiš není obviňován z toho, že by „něco ukradl České republice. V souvislosti s kauzou Čapí hnízdo byl stíhán v souvislosti s obviněním z trestných činů dotačního podvodu (§ 212 trestního zákoníku) a poškození finančních zájmů EU (§ 260 trestního zákoníku).

Dále se řešily

  • podezření na krácení daní  pomocí objednávek na reklamu pro německé firmy patřící do koncernu Agrofert
  • zneužití informací a postavení v obchodním styku ve věci odprodeje bulharské části ČEZ a následné mezinárodní arbitráže ČEZ (dle výpovědi tehdejšího bulharského premiéra Borisova obdržel od Babiše důvěrné dokumenty)
  • odposlechy zveřejněné skupinou Julius Šuman, podle nichž měl Babiš využívat Finanční správu proti firmě FAU Přerov.


Přestože se v souvislosti s jeho podnikatelskými aktivitami (zejména převzetí a akvizice Agrofertu, kauza korunových dluhopisů, postup firem z holdingu proti konkurenci…) mluví také o predátorském chování a pohybování se na hraně zákona, nelze dokázat, že by se choval jinak než v nesouladu s dobrými mravy. Oproti jiným kontroverzním podnikatelům ale vstoupil do politiky v čele hnutí deklarujícího protikorupční politiku.

 

Zdroj: Andrej Babiš – Wikipedie (wikipedia.org)

 

Závěr 1:

Tvrdit, že Babiš „něco ukradl České republice“ je na stejné úrovni přesnosti, jako jej označovat za StBáka (když byl ve skutečnosti „pouze“ spolupracovníkem StB, z čehož získával výhody). Přinejmenším se pohyboval kolem hrany zákona a v souvislosti s jeho osobou opakovaně padala podezření na hospodářskou kriminalitu.

Tvrzení 2: Od nástupu do vlády zvedl minimální mzdu z 8.500 na 14.600 korun.

Fakta:

1)

Hodnota minimální mzdy 8.500 je ze srpna roku 2013, kdy došlo k jejímu zvýšení z 8.000 Kč.

Její další navyšování až do současnosti probíhalo (podle statistik Ministerstva práce a sociálních věcí - Přehled o vývoji částek minimální mzdy (mpsv.cz) ) takto:

 

2015 leden

9 200

55,00

2016 leden

9 900

58,70

2017 leden

11 000

66,00

2018 leden

12 200

73,20

2019 leden

13 350

79,80

2020 leden

14 600

87,30

2021 leden

15 200

90,50

 

2)

V říjnu 2013 ve volbách zvítězila ČSSD a vytvořila vládní koalici s ANO a s KDU-ČSL. Andrej Babiš získal post ministra financí. Premiérem byl předseda ČSSD, B. Sobotka.

V následujících volbách zvítězilo ANO a s ČSSD vytvořilo menšínovou vládu (resp. postupně vytvořilo dvě menšinové vlády). Premiérem byl Andrej Babiš.

Minimální mzda spadá nicméně do kompetencí Ministerstva práce a sociálních věcí, respektive se její navýšení odvíjí od výsledku jeho vyjednávání s odbory a s podnikatelskými svazy v rámci tripartity.

Funkci ministra práce a sociálních věcí v sledovaném období zastávali:

  • Michaela Marksová (leden 2014 – prosinec 2017, ČSSD)
  • Jaroslava Němcová (prosinec 2017 – červen 2018, ANO)
  • Petr Krčál (červen 2018 – červenec 2018, ČSSD)
  • Jana Maláčová (červenec 2018 – současnost, ČSSD)

 

Závěr 2:

Andrej Babiš byl členem vlády v období, kdy se zvyšovala minimální mzda – nejprve jako ministr financí v Sobotkově vládě, později jako premiér. Zároveň ale není možné odvodit, z jaké pozice mohl „zvednout minimální mzdu. Jednak roli premiéra zastává až od roku 2017, jednak MPSV ani v Sobotkově, ani v Babišově vládě nebylo (s výjimkou období od prosince 2017 do června 2018) obsazeno ministrem za ANO.

 

Tvrzení 3: Zvedl průměrnou mzdu z 25.768 na 34.116 Kč

Fakta:

Průměrná mzda je statistická hodnota a vypočítá se jako podíl mezd připadající na jednoho zaměstnance za měsíc. Do mezd se přitom započítávají základní výše mezd a platů, odměny, náhrady mezd/platů, příplatky a doplatky. Zároveň je potřeba si uvědomit, že se jedná o částku hrubého, tedy před snížením o pojištění a zálohy z daně z příjmu fyzických osob.
Průměrná mzda není hodnotou, která by ukazovala příjem průměrného zaměstnance. Je to aritmetický průměr, v kterém jsou započítávány jak standardní, tak vysoké a nízké hodnoty. Podle Českého statistického úřadu pracují za nižší než průměrnou mzdu 2/3 obyvatel.

 

Závěr 3:

V době, kdy se Andrej Babiš vyskytoval ve vládě (ať už Sobotkově, nebo své), došlo k nárůstu průměrné mzdy na 34.116 Kč. Jak by mohl zvednout její hodnotu jinak než navýšením mezd v holdingu Agrofert tak, aby to ovlivnilo celorepublikovou statistiku, není známo

Tvrzení 4: Zvedl průměrný důchod z 11.065 na 14.326 Kč.

 

Fakta:

  • I průměrný důchod je aritmetický průměr (ad. průměrná mzda)
  • Navyšování důchodů probíhá v souladu se zákonem o důchodovém pojištění (155/1995 Sb. - 155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění (zakonyprolidi.cz)), konkrétně s jeho § 67 – zákonnou úpravou valorizace. 
  • Důchody se zvyšují o inflaci (procentuální nárůst cen zboží a služeb za dané období) a o polovinu růstu reálných mezd.
  • Vláda vydává nařízení o výši všeobecného vyměřovacího základu (např. 381/2020 Sb.), ale to činí podle § 107, odstavce a) až d) už zmíněného zákona 155/1995 Sb.
    Vládní nařízení je nižší právní síly než zákon a vláda v něm podle již nastavených pravidel uvádí konkrétní čísla.

 

Závěr 4: Hodnota důchodu se nezvedne proto, že by rozhodl ministr financí (který v patřičných vládních nařízení ani nefiguruje, na rozdíl od ministra práce a sociálních věcí) nebo premiér, ale podle pravidel daných v zákoně o důchodovém pojištění.

Tvrzení 5: Sestřičkám byl zvýšen plat z 28.963 na 46.217 korun

 

Fakta:

  • Tvrzením, že nějaké skupině byl zvýšen plat na x korun, vytváří dojem, že běžný zaměstnanec patřící do této skupiny má plus minus takto vysoký plat. Ve zdravotnictví, školství, atp. to naráží na dvě komplikace: platovou třídu a platový stupeň.
  • Platová třída – závisí na dosaženém vzdělání a na obtížnosti vykonávané práce. Podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb. je potřebné vzdělání pro platové třídy zaměstnanců ve veřejném sektoru vymezeno  takto:


1. a 2. platová třída: základní vzdělání

3. platová třída: střední vzdělání

4. platová třída: střední vzdělání s výučním listem nebo střední vzdělání

5. platová třída: střední vzdělání s výučním listem

6. platová třída: střední vzdělání s maturitou nebo střední vzdělání s výučním listem

7. a 8. platová třída: střední vzdělání s maturitou

9. platová třída: vyšší odborné vzdělání nebo střední vzdělání s maturitou

10. platová třída: vysokoškolské vzdělání - bakalář nebo vyšší odborné vzdělání

11. a 12. platová třída: vysokoškolské vzdělání - magistr nebo bakalář

13., 14., 15. a 16. platová třída: vysokoškolské vzdělání – magistr

 

Podrobnější popis podle náročnosti úkonů v profesi praktické sestry lze nalézt zde - Práce a plat zdravotní sestry podle oficiálních tabulek - Kupní Síla (kupnisila.cz)

 

  • Platový stupeň – se přiděluje v závislosti na délce praxe. Jednotlivé profese veřejného sektoru je mají nastavené odlišně.
  • Aby to nebylo příliš jednoduché, je potřeba si také uvědomit, že pod označením „sestřičky“ se schovávají příbuzné pozice jako praktická sestra, všeobecná sestra, dětská sestra. Platové tabulky se rovněž liší podle instituce, pro kterou konkrétní sestra pracuje – ČSSZ má jiné než státní nemocnice.
  • Pro pořádek: základní tarif je holá hrubá mzda, bez připočtení příplatků za noční, přesčasy, atp.

V případě praktické sestry pracující v státní nemocnici vypadá její tabulka tafirní mzdy takto:

stupeň

Délka praxe

7. platová třída

8. platová třída

9. platová třída

1

do 1 roku

21 300

22 980

24 800

2

Do 2 let

22 060

23 790

25 670

3

Do 4 let

22 820

24 640

26 580

4

Do 6 let

23 630

25 510

27 520

5

Do 9 let

24 480

26 430

28 490

6

Do 12 let

25 330

27 360

29 480

7

Do 15 let

26 200

28 350

30 560

8

Do 19 let

27 120

29 350

31 660

9

Do 23 let

28 100

30 380

32 770

10

Do 27 let

29 080

31 490

33 960

11

Do 32 let

30 130

32 630

35 190

12

Nad 32 let

31 200

33 810

36 450

 

V případě všeobecné sestry pracující v státní nemocnici takto:
 

stupeň

Délka praxe

10. platová třída

11. platová třída

12. platová třída

1

do 1 roku

26 730

28 920

31 180

2

Do 2 let

27 670

29 940

32 290

3

Do 4 let

28 680

31 040

33 480

4

Do 6 let

29 700

32 120

34 640

5

Do 9 let

30 700

33 280

35 900

6

Do 12 let

31 850

34 480

37 200

7

Do 15 let

32 990

35 700

38 540

8

Do 19 let

34 180

37 010

39 920

9

Do 23 let

35 400

38 330

41 380

10

Do 27 let

36 690

39 710

42 880

11

Do 32 let

38 020

41 110

44 430

12

Nad 32 let

39 410

42 630

46 040

 

Závěr 5: Pisatel by byl překvapen, že navzdory tomu, jak „byl plat zvýšen, se základní hrubá mzda zdravotních sester v státních nemocnicích pohybuje pod hodnotou republikové průměrné mzdy.

Tvrzení 6: Lékařům byl zvýšen plat z 59.556 korun na 86.859.

Fakta:

  • Hodnoty, které jsou uvedeny v tvrzení, jsou aritmetické průměry.
  • Podobně jako u zdravotních sester bývají rozdíly mezi jednotlivými pracovišti a zaměstnavateli. Zaměřuji se na oblast státních nemocnic.
  • Ano, u lékařů je také nutno počítat s platovými třídami a platovými stupni.
  • A ano, do tarifní mzdy nejsou zahrnuty příplatky za přesčasy, noční, atp.

Aktuální platová tabulka lékařů a zubařů vypadá takto:

 

( zdroj: Platové tabulky lékařů a zubařů v roce 2021 | Kurzy.cz )

 

Závěr 6: Při pohledu na konkrétní čísla bez přičtení příplatků za noční služby, přesčasy, atp. se pohybujeme někde jinde než co tvrdí autor tvrzení.

 

Tvrzení 7: itelům byl zvýšen plat z 26.535 na 42.469 korun. Ostatním profesím ve školství byl zvýšen plat z 15.480 na 24.125 korun

 

Fakta:

  • Hodnoty, s kterými tvrzení operuje, jsou aritmetické průměry.
  • Ano, i učitelé mají platové třídy a stupně. Ostatní profese ve školství taktéž.
  • V tabulce je hrubá mzda bez příplatků.

 

Aktuální platová tabulka ve školství vypadá takto:

(zdroj: Platové tabulky učitelů a pedagogů pro rok 2021 | Kurzy.cz )

 

Závěr 7:  ad. závěr 5

 

Tvrzení 8: Policistům byl zvýšen plat z 32.646 na 49.534 korun.

+

Tvrzení 9: Hasičům byl zvýšen plat z 33.904 na 50.146 korun. Vojsku byl zvýšen plat z 36.961 na 51.308 korun.

 

Fakta:

 

Tabulka definující tarifní třídy bezpečnostních sborů:


Tarifní třída

Tarifní třída

Služební hodnost

Hodnostní označení

Minimální vzdělání

Doba trvání služby

1.

referent

rotný

střední bez maturity

-

2.

vrchní referent

strážmistr

střední s maturitou

-

3.

asistent

nadstrážmistr

střední s maturitou

-

4.

vrchní asistent

podpraporčík

střední s maturitou

2 roky

5.

inspektor

praporčík/nadpraporčík

střední s maturitou

3 roky

6.

vrchní inspektor

nadpraporčík/podporučík

střední s maturitou/vyšší odborné

5 let

7.

komisař

poručík/nadporučík

vyšší odborné/vš bakalářské

6 let

8.

vrchní komisař

kapitán/major

vš bakalářské

7 let

9.

rada

podplukovník/plukovník

vš magisterské


Relevantní e-maily
8375 Proč se zastat premiéra - pošli to dál a 2021-02-08 18:53:58
9893 Co Babiš pro republiku zajistil . Zajímavé. 2021-05-04 17:10:57
8870 Proč se zastat premiéra - pošli to dál l 2021-03-03 14:25:43
8341 Proč se zastat premiéra - pošli to dál l 2021-01-20 19:22:21
11277 Proč se zastat premiéra a volit ANO... 2021-08-26 12:49:33
5016 Proč se zastat premiéra 2020-06-06 23:00:00
5017 Proč se zastat premiéra ... 2020-06-13 21:36:00
5195 Proč se zastat premiéra 2020-06-13 21:36:00
7015 ID 5896 Proč se zastat premiéra - pošli to dál ! 2020-09-09 16:23:00
7359 Proč se zastat premiéra - pošli to dál ! 2020-10-29 13:32:33
12637 Proč se zastat premiéra-až odejde, tak uvidíte !!! 2021-11-01 21:37:46