Ukázat Factcheck
Proč se zastat premiéra - pošli to dál
Seznámení s ID 8870:
ID 8870 je deset bodů, které mají za cíl prezentovat Andreje Babiše v pozitivním světle a jeho kritiky jako nevděčné osoby nedoceňující jeho genialitu a schopnosti. Na první pohled působí racionálně a věcně, autor s výjimkou prvního bodu nechává mluvit čísla.
Právě to je však problematické – přestože samotná čísla sedí, způsob, jakým s nimi pracuje, nelze označit jinak než jako účelovou manipulaci.
Dílem tvoří dojem, že např. zvyšování průměrné mzdy či důchodů je (jen a pouze) zásluhou Andreje Babiše, jednak u zvyšování platů zdravotníků, učitelů, atp. pracuje s iluzí, že za Babiše se těmto skupinám výrazně přilepšilo a přesto to nevzbuzuje přirozenou loajalitu.
Příznačné je i využívání aritmetického průměru k vzbuzení dojmu, že jeho hodnota je standardní a něco, čeho dosahuje průměrný občan/důchodce/lékař.
Tvrzení 1: NIC České republice neukradl
Fakta:
Andrej Babiš není obviňován z toho, že by „něco ukradl České republice“. V souvislosti s kauzou Čapí hnízdo byl stíhán v souvislosti s obviněním z trestných činů dotačního podvodu (§ 212 trestního zákoníku) a poškození finančních zájmů EU (§ 260 trestního zákoníku).
Dále se řešily
- podezření na krácení daní pomocí objednávek na reklamu pro německé firmy patřící do koncernu Agrofert
- zneužití informací a postavení v obchodním styku ve věci odprodeje bulharské části ČEZ a následné mezinárodní arbitráže ČEZ (dle výpovědi tehdejšího bulharského premiéra Borisova obdržel od Babiše důvěrné dokumenty)
- odposlechy zveřejněné skupinou Julius Šuman, podle nichž měl Babiš využívat Finanční správu proti firmě FAU Přerov.
Přestože se v souvislosti s jeho podnikatelskými aktivitami (zejména převzetí a akvizice Agrofertu, kauza korunových dluhopisů, postup firem z holdingu proti konkurenci…) mluví také o predátorském chování a pohybování se na hraně zákona, nelze dokázat, že by se choval jinak než v nesouladu s dobrými mravy. Oproti jiným kontroverzním podnikatelům ale vstoupil do politiky v čele hnutí deklarujícího protikorupční politiku.
Zdroj: Andrej Babiš – Wikipedie (wikipedia.org)
Závěr 1:
Tvrdit, že Babiš „něco ukradl České republice“ je na stejné úrovni přesnosti, jako jej označovat za StBáka (když byl ve skutečnosti „pouze“ spolupracovníkem StB, z čehož získával výhody). Přinejmenším se pohyboval kolem hrany zákona a v souvislosti s jeho osobou opakovaně padala podezření na hospodářskou kriminalitu.
Tvrzení 2: Od nástupu do vlády zvedl minimální mzdu z 8.500 na 14.600 korun.
Fakta:
1)
Hodnota minimální mzdy 8.500 je ze srpna roku 2013, kdy došlo k jejímu zvýšení z 8.000 Kč.
Její další navyšování až do současnosti probíhalo (podle statistik Ministerstva práce a sociálních věcí - Přehled o vývoji částek minimální mzdy (mpsv.cz) ) takto:
2015 leden |
9 200 |
55,00 |
2016 leden |
9 900 |
58,70 |
2017 leden |
11 000 |
66,00 |
2018 leden |
12 200 |
73,20 |
2019 leden |
13 350 |
79,80 |
2020 leden |
14 600 |
87,30 |
2021 leden |
15 200 |
90,50 |
2)
V říjnu 2013 ve volbách zvítězila ČSSD a vytvořila vládní koalici s ANO a s KDU-ČSL. Andrej Babiš získal post ministra financí. Premiérem byl předseda ČSSD, B. Sobotka.
V následujících volbách zvítězilo ANO a s ČSSD vytvořilo menšínovou vládu (resp. postupně vytvořilo dvě menšinové vlády). Premiérem byl Andrej Babiš.
Minimální mzda spadá nicméně do kompetencí Ministerstva práce a sociálních věcí, respektive se její navýšení odvíjí od výsledku jeho vyjednávání s odbory a s podnikatelskými svazy v rámci tripartity.
Funkci ministra práce a sociálních věcí v sledovaném období zastávali:
- Michaela Marksová (leden 2014 – prosinec 2017, ČSSD)
- Jaroslava Němcová (prosinec 2017 – červen 2018, ANO)
- Petr Krčál (červen 2018 – červenec 2018, ČSSD)
- Jana Maláčová (červenec 2018 – současnost, ČSSD)
Závěr 2:
Andrej Babiš byl členem vlády v období, kdy se zvyšovala minimální mzda – nejprve jako ministr financí v Sobotkově vládě, později jako premiér. Zároveň ale není možné odvodit, z jaké pozice mohl „zvednout minimální mzdu“. Jednak roli premiéra zastává až od roku 2017, jednak MPSV ani v Sobotkově, ani v Babišově vládě nebylo (s výjimkou období od prosince 2017 do června 2018) obsazeno ministrem za ANO.
Tvrzení 3: Zvedl průměrnou mzdu z 25.768 na 34.116 Kč
Fakta:
Průměrná mzda je statistická hodnota a vypočítá se jako podíl mezd připadající na jednoho zaměstnance za měsíc. Do mezd se přitom započítávají základní výše mezd a platů, odměny, náhrady mezd/platů, příplatky a doplatky. Zároveň je potřeba si uvědomit, že se jedná o částku hrubého, tedy před snížením o pojištění a zálohy z daně z příjmu fyzických osob.
Průměrná mzda není hodnotou, která by ukazovala příjem průměrného zaměstnance. Je to aritmetický průměr, v kterém jsou započítávány jak standardní, tak vysoké a nízké hodnoty. Podle Českého statistického úřadu pracují za nižší než průměrnou mzdu 2/3 obyvatel.
Závěr 3:
V době, kdy se Andrej Babiš vyskytoval ve vládě (ať už Sobotkově, nebo své), došlo k nárůstu průměrné mzdy na 34.116 Kč. Jak by mohl zvednout její hodnotu jinak než navýšením mezd v holdingu Agrofert tak, aby to ovlivnilo celorepublikovou statistiku, není známo
Tvrzení 4: Zvedl průměrný důchod z 11.065 na 14.326 Kč.
Fakta:
- I průměrný důchod je aritmetický průměr (ad. průměrná mzda)
- Navyšování důchodů probíhá v souladu se zákonem o důchodovém pojištění (155/1995 Sb. - 155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění (zakonyprolidi.cz)), konkrétně s jeho § 67 – zákonnou úpravou valorizace.
- Důchody se zvyšují o inflaci (procentuální nárůst cen zboží a služeb za dané období) a o polovinu růstu reálných mezd.
- Vláda vydává nařízení o výši všeobecného vyměřovacího základu (např. 381/2020 Sb.), ale to činí podle § 107, odstavce a) až d) už zmíněného zákona 155/1995 Sb.
Vládní nařízení je nižší právní síly než zákon a vláda v něm podle již nastavených pravidel uvádí konkrétní čísla.
Závěr 4: Hodnota důchodu se nezvedne proto, že by rozhodl ministr financí (který v patřičných vládních nařízení ani nefiguruje, na rozdíl od ministra práce a sociálních věcí) nebo premiér, ale podle pravidel daných v zákoně o důchodovém pojištění.
Tvrzení 5: Sestřičkám byl zvýšen plat z 28.963 na 46.217 korun
Fakta:
- Tvrzením, že nějaké skupině byl zvýšen plat na x korun, vytváří dojem, že běžný zaměstnanec patřící do této skupiny má plus minus takto vysoký plat. Ve zdravotnictví, školství, atp. to naráží na dvě komplikace: platovou třídu a platový stupeň.
- Platová třída – závisí na dosaženém vzdělání a na obtížnosti vykonávané práce. Podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb. je potřebné vzdělání pro platové třídy zaměstnanců ve veřejném sektoru vymezeno takto:
1. a 2. platová třída: základní vzdělání
3. platová třída: střední vzdělání
4. platová třída: střední vzdělání s výučním listem nebo střední vzdělání
5. platová třída: střední vzdělání s výučním listem
6. platová třída: střední vzdělání s maturitou nebo střední vzdělání s výučním listem
7. a 8. platová třída: střední vzdělání s maturitou
9. platová třída: vyšší odborné vzdělání nebo střední vzdělání s maturitou
10. platová třída: vysokoškolské vzdělání - bakalář nebo vyšší odborné vzdělání
11. a 12. platová třída: vysokoškolské vzdělání - magistr nebo bakalář
13., 14., 15. a 16. platová třída: vysokoškolské vzdělání – magistr
Podrobnější popis podle náročnosti úkonů v profesi praktické sestry lze nalézt zde - Práce a plat zdravotní sestry podle oficiálních tabulek - Kupní Síla (kupnisila.cz)
- Platový stupeň – se přiděluje v závislosti na délce praxe. Jednotlivé profese veřejného sektoru je mají nastavené odlišně.
- Aby to nebylo příliš jednoduché, je potřeba si také uvědomit, že pod označením „sestřičky“ se schovávají příbuzné pozice jako praktická sestra, všeobecná sestra, dětská sestra. Platové tabulky se rovněž liší podle instituce, pro kterou konkrétní sestra pracuje – ČSSZ má jiné než státní nemocnice.
- Pro pořádek: základní tarif je holá hrubá mzda, bez připočtení příplatků za noční, přesčasy, atp.
V případě praktické sestry pracující v státní nemocnici vypadá její tabulka tafirní mzdy takto:
stupeň |
Délka praxe |
7. platová třída |
8. platová třída |
9. platová třída |
1 |
do 1 roku |
21 300 |
22 980 |
24 800 |
2 |
Do 2 let |
22 060 |
23 790 |
25 670 |
3 |
Do 4 let |
22 820 |
24 640 |
26 580 |
4 |
Do 6 let |
23 630 |
25 510 |
27 520 |
5 |
Do 9 let |
24 480 |
26 430 |
28 490 |
6 |
Do 12 let |
25 330 |
27 360 |
29 480 |
7 |
Do 15 let |
26 200 |
28 350 |
30 560 |
8 |
Do 19 let |
27 120 |
29 350 |
31 660 |
9 |
Do 23 let |
28 100 |
30 380 |
32 770 |
10 |
Do 27 let |
29 080 |
31 490 |
33 960 |
11 |
Do 32 let |
30 130 |
32 630 |
35 190 |
12 |
Nad 32 let |
31 200 |
33 810 |
36 450 |
V případě všeobecné sestry pracující v státní nemocnici takto:
stupeň |
Délka praxe |
10. platová třída |
11. platová třída |
12. platová třída |
1 |
do 1 roku |
26 730 |
28 920 |
31 180 |
2 |
Do 2 let |
27 670 |
29 940 |
32 290 |
3 |
Do 4 let |
28 680 |
31 040 |
33 480 |
4 |
Do 6 let |
29 700 |
32 120 |
34 640 |
5 |
Do 9 let |
30 700 |
33 280 |
35 900 |
6 |
Do 12 let |
31 850 |
34 480 |
37 200 |
7 |
Do 15 let |
32 990 |
35 700 |
38 540 |
8 |
Do 19 let |
34 180 |
37 010 |
39 920 |
9 |
Do 23 let |
35 400 |
38 330 |
41 380 |
10 |
Do 27 let |
36 690 |
39 710 |
42 880 |
11 |
Do 32 let |
38 020 |
41 110 |
44 430 |
12 |
Nad 32 let |
39 410 |
42 630 |
46 040 |
Závěr 5: Pisatel by byl překvapen, že navzdory tomu, jak „byl plat zvýšen“, se základní hrubá mzda zdravotních sester v státních nemocnicích pohybuje pod hodnotou republikové průměrné mzdy.
Tvrzení 6: Lékařům byl zvýšen plat z 59.556 korun na 86.859.
Fakta:
- Hodnoty, které jsou uvedeny v tvrzení, jsou aritmetické průměry.
- Podobně jako u zdravotních sester bývají rozdíly mezi jednotlivými pracovišti a zaměstnavateli. Zaměřuji se na oblast státních nemocnic.
- Ano, u lékařů je také nutno počítat s platovými třídami a platovými stupni.
- A ano, do tarifní mzdy nejsou zahrnuty příplatky za přesčasy, noční, atp.
Aktuální platová tabulka lékařů a zubařů vypadá takto:
( zdroj: Platové tabulky lékařů a zubařů v roce 2021 | Kurzy.cz )
Závěr 6: Při pohledu na konkrétní čísla bez přičtení příplatků za noční služby, přesčasy, atp. se pohybujeme někde jinde než co tvrdí autor tvrzení.
Tvrzení 7: Učitelům byl zvýšen plat z 26.535 na 42.469 korun. Ostatním profesím ve školství byl zvýšen plat z 15.480 na 24.125 korun
Fakta:
- Hodnoty, s kterými tvrzení operuje, jsou aritmetické průměry.
- Ano, i učitelé mají platové třídy a stupně. Ostatní profese ve školství taktéž.
- V tabulce je hrubá mzda bez příplatků.
Aktuální platová tabulka ve školství vypadá takto:
(zdroj: Platové tabulky učitelů a pedagogů pro rok 2021 | Kurzy.cz )
Závěr 7: ad. závěr 5
Tvrzení 8: Policistům byl zvýšen plat z 32.646 na 49.534 korun.
+
Tvrzení 9: Hasičům byl zvýšen plat z 33.904 na 50.146 korun. Vojsku byl zvýšen plat z 36.961 na 51.308 korun.
Fakta:
- Základním problémem těchto tvrzení je, opět, práce s hodnotami předpokládajícími průměrné platy policistů, vojáků a hasičů. V praxi je to složitější.
- Pravidla odměňování příslušníků bezpečnostích složek určuje zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů č. 361/2003 Sb.
- Bezpečnostními sbory jsou Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Celní správa ČR, Vězeňská služba ČR, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služba (BIS) a Úřad pro zahraniční styky a informace.
- Základní platový tarif závisí na hodnosti, dosaženém vzdělání a na délce služebního poměru. K němu se přičítají příplatky zvláštní, osobní, za vedení nebo za službu v zahraničí.
Tabulka definující tarifní třídy bezpečnostních sborů:
Tarifní třída
Tarifní třída |
Služební hodnost |
Hodnostní označení |
Minimální vzdělání |
Doba trvání služby |
1. |
referent |
rotný |
střední bez maturity |
- |
2. |
vrchní referent |
strážmistr |
střední s maturitou |
- |
3. |
asistent |
nadstrážmistr |
střední s maturitou |
- |
4. |
vrchní asistent |
podpraporčík |
střední s maturitou |
2 roky |
5. |
inspektor |
praporčík/nadpraporčík |
střední s maturitou |
3 roky |
6. |
vrchní inspektor |
nadpraporčík/podporučík |
střední s maturitou/vyšší odborné |
5 let |
7. |
komisař |
poručík/nadporučík |
vyšší odborné/vš bakalářské |
6 let |
8. |
vrchní komisař |
kapitán/major |
vš bakalářské |
7 let |
9. |
rada |
podplukovník/plukovník |
vš magisterské |
Relevantní e-maily
8375 | Proč se zastat premiéra - pošli to dál a | 2021-02-08 18:53:58 |
9893 | Co Babiš pro republiku zajistil . Zajímavé. | 2021-05-04 17:10:57 |
8870 | Proč se zastat premiéra - pošli to dál l | 2021-03-03 14:25:43 |
8341 | Proč se zastat premiéra - pošli to dál l | 2021-01-20 19:22:21 |
11277 | Proč se zastat premiéra a volit ANO... | 2021-08-26 12:49:33 |
5016 | Proč se zastat premiéra | 2020-06-06 23:00:00 |
5017 | Proč se zastat premiéra ... | 2020-06-13 21:36:00 |
5195 | Proč se zastat premiéra | 2020-06-13 21:36:00 |
7015 | ID 5896 Proč se zastat premiéra - pošli to dál ! | 2020-09-09 16:23:00 |
7359 | Proč se zastat premiéra - pošli to dál ! | 2020-10-29 13:32:33 |
12637 | Proč se zastat premiéra-až odejde, tak uvidíte !!! | 2021-11-01 21:37:46 |